نویسندگان:
حسن قربانی1 ، مجتبی سلطانی2 ، علی وقاری شورجه3 ، مریم مسیح آبادی4 .1دانشجوی دکترای رواشناسی، مدرس جهاد دانشگاهی کاشمر
2دکترای روانشناسی استاد دانشگاه علوم و تحقیقات
3دانشجوی دکترای حقوق، مدرس دانشگاه آزاد قوجان
4دانشجوی کارشناسی ارشد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و ریسک فرار از منزل در دختران نوجوان اجرا شد روش ،این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون چند گانه بود 500 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه به شیوه تصادفی طبقه ای خوش ای انتخاتب شدند و با استفاده از پرسشنامه های ویژگی های جمعیت شناختی، ریسک فرار از منزل و هوش هیجانی بار اون مورد بررسی قرار گرفتند یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی کلی و برخی از مولفه های آن شامل احترام به خود، شادکامی ، واقعیت سنجی ، خودآگاهی هیجانی، تحمل استرس، انعطاف پذیری، مهارت تکانه، مسئولیت پذیری اجتماعی و حل مساله با ریسک فرار از دختران همبستگی منفی و معناداری وجود دارد نتایج، نتایج از تاثیر احتمالی مولفه های هوش هیجانی بر ریسک فرار دختران از منزل حمایت می کند مولفه های واقعیت سنجی برجسته ترین متغیر در پیش بینی ریسک فرار دختران از منزل بود