نویسندگان:
مریم مسیح آبادی1 ، حسن قربانی2 ، مجتبی سلطانی3 ، علی وقاری شورجه4 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، ایران
2دانشجوی دکترای رواشناسی، مدرس جهاد دانشگاهی کاشمر
3دکترای روانشناسی استاد دانشگاه علوم و تحقیقات
4دانشجوی دکترای حقوق، مدرس دانشگاه آزاد قوجان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و ریسک فرار از منزل در دختران نوجوان اجرا شد روش ،این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون چند گانه بود 500 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه به شیوه تصادفی طبقه ای خوش ای انتخاتب شدند و با استفاده از پرسشنامه های ویژگی های جمعیت شناختی، ریسک فرار از منزل و هوش هیجانی بار اون مورد بررسی قرار گرفتند یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی کلی و برخی از مولفه های آن شامل احترام به خود، شادکامی ، واقعیت سنجی ، خودآگاهی هیجانی، تحمل استرس، انعطاف پذیری، مهارت تکانه، مسئولیت پذیری اجتماعی و حل مساله با ریسک فرار از دختران همبستگی منفی و معناداری وجود دارد نتایج، نتایج از تاثیر احتمالی مولفه های هوش هیجانی بر ریسک فرار دختران از منزل حمایت می کند مولفه های واقعیت سنجی برجسته ترین متغیر در پیش بینی ریسک فرار دختران از منزل بود