چکیده فارسی: نگاه عمیق به متون عرفانی مسبب حرکت فکری انسان است شناخت عرفانی عارف، کل هستی از جمله فیزیک عالم وماواری فیزیک آن در بر می گیرد لذا تفکر اندیشنمدانه در آن ضروری می نماید بررسی این حوزه از جنبه های مختلف مخصوصا جنبه علمی و هم سویی آن با یافته های علمی بشری آن چنان که باید مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان ادیان مختلف قرار نگرفته است مسئله این است که اگر حوزه معرفتی عرفان مشتمل بر شناخت بالاتری از هستی است ، ختما زمینه شناخت علمی نیز در آن موجوداست ، لذا این مساله را بایداز مسائل مهم در عرصه پیشرفت علمی بشر محسوب کرد و ورود عرفان را به حوزه علم جایز دانست اما سوال اصلی در عصر پیشرفت علمی بشر محسوب کرد و ورود عرفان را به حوزه علم جایز دانست اما سوال اصلی در عصر پیدایش علم جدید و مدرتن روز این است که عرفان تا چه حد می تواند ظاهر کننده و بروز دهنده انواع نظریات علمی در پیچ و هم های مرز آلود کشفیات بیان شده از طرف عرفا باشد این بحث به دلیل اهمیتش چه در اعصار گذشته و چه د رعصر حاضر ، توجه اندیشمندان و فیلسوفان را باگرایش های متفاوت به خود مشغول داشته است عده ای با ابراز رابطه خصمانه بین «علم » و « عرفان» سعی بر آن داشته اند تا این دو را ناسازگار جلوه دهند و ناسازگاری را در ذات «علم » و « عرفان» دانسته اند و عده ای به سازگاری علم بشری با گفتار عرفانی عارفان باور داشته اند از سوی دیگر کسانی ساز جدایی مطلق «علم» و « عرفان » را نواخته اند و آن دو را مقوله جدا از هم دانسته اند مقاله حاضر ، ابیاتی از گلشن راز شیخ محمود شبستری را با توجه به داده های علمی منطبق با کشفیات علمی عصر جدید ، مورد بررسی قرارد اده است