چکیده فارسی: هدف از پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش معنوی بر سازگاری دانش آموزان دوره متوسطهبود در این پژوهش از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد نمونه ی آماری 250 نفر از AISS دانش آموزان دوره متوسطه بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های سازگاریدانش آموزان دبیرستانی را تکمیل نمودند در پایان 30 نفر از کسانی که نمره کمتری در پرسشنامه سازگاری گرفتند بهشیوه تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش قرار گرفتند مؤلفه های هوش معنوی طی 10 جلسه ب هگروه آزمایش، آموزش داده شد داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشانداد که آموزش مؤلفه های هوش معنوی بر سازگاری کلی و همچنین سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش آموزان تأثیرمعن اداری داشته ولی بر سازگاری آموزشی دانش آموزان تأثیر معنی دار نداشته است