نویسندگان:
رضا ناصری جهرمی1 ، مهدی محمدی2 ، محمدنور رحمانی3 ، هادی رحمانی4 .1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
3استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
4کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
چکیده فارسی: هدف کلی از انجام این پژوهش، ارزشیابی معیارهای هویت اسلامی – دینی در محتوای برنامه درسی رشته های علومانسانی می باشد جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد92 می باشد که شامل 4181 نفر می گردند با استفاده از روش نمونه اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 91گیری خوشه ای مرحله ای، از هر یک از رشته ها، یک کلاس کارشناسی به صورت تصادفی 400 نفر انتخاب شدند ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سبک زندگی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری بود که روایی آن بااستفاده از روش تحلیل عامل تائیدی و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است نتایج نشانداد که تناسب محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی رشته های علوم انسانی در هر یک از ابعاد فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی، سیاسی و فردی معیارهای هویت اسلامی – دینی از منظر مقام معظم رهبری، کمتر از حد مطلوب بود همچنین محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی رشته های علوم انسانی با بعد اجتماعی معیارهای هویت اسلامی –دینی از منظر مقام معظم رهبری، بالاترین و با بعد فردی کمترین تناسب را داشت