نویسندگان:
سیده لیلا تقوی سنگدهی1 ، علی اسدی2 ، خدیجه اسدی3 .1دانشگاه زنجان، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، زنجان، ایران استاد یار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجان
2دانشگاه پیام نور همدان، گروه تعلیم و تربیت ، زنجان، ایران کارشناس ارشد علوم تربیتی
3دانشگاه زنجان، گروه تاریخ وتمدن ملل اسلامی، زنجان، ایران دانشجوی کارشناسی ارشد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجان
چکیده فارسی: هر نظام تعلیم و تربیتی یک سلسله اهداف غایی، کلی و آموزشی دارد اهداف نظام تعلیم و تربیتدینی ریشه در جهان بینی الهی و ارزش های والای اسلامی دارد که به سه دسته کلی هدف های غایی،میانی و جزئی یا تفصیلی تقسیم می گردد از آنجا که در میان اندیشه ها و مباحث تربیتی امامانصادقین علیهما السلام اهداف تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ زیرا اهداف هر مکتبتربیتی بر اساس نگرشی که صاحبان آن اندیشه و مکتب از انسان، جهان و نظام ارزشی دارد متفاوتاست، لذا پژوهش حاضر نیز درصدد است تا به این امر مهم اهداف تعلیم و تربیت در مکتب صادقینکه نخستین مکتب پویا و بالنده شیعی نیز می باشد، بپردازد مهم ترین و عمده ترین اهداف تعلیم وتربیت در این مکتب براساس آیات الهی و در ادامه سیره رسول خدا و امامان پیشین، رساندن انسان بهمرحله کمال و جایگاهی است که شایستگی رسیدن به آن را دارد همچنین رشد فردی و اجتماعی وتغییر سلوک فردی و اجتماعی بر اساس تعالیم دینی نیز از اهداف دیگری است که مورد توجه بودهاست اگرچه عبودیت هدف غایی تعلیم و تربیت دینی از منظر دو امام بزرگوارمی باشد