نویسندگان:
محمد مهدی نادری1 ، بتول قره سوفلو2 ، مریم دمرچلی3 .1عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی الهیات، شاخه فلسفه و کلام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر و طلبه سطح ۳مدرسه علمیه الزهرائ گرگان
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی الهیات، شاخه فلسفه و کلام، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
چکیده فارسی: تعلیم تربیت را می توان از مهم ترین اهداف بعثت انبیاء دانست که همواره وجهه همت ادامه دهندگان دعوتایشان، یعنی ائمه اطهار، اولیای الهی، علمای ربانی و مربیان اخلاق نیز بوده است در عصر حاضر، تعلیم و تربیتبا الهام گرفتن از مبانی فکری، فلسفی و فرهنگی جوامع گوناگون، به بالندگی و زرفای خود می افزاید، لذاشناخت مبانی فلسفی و آرای تربیتی مکاتب فلسفی از مهمترین مسائلی است که در تمامی حوزه های تربیتیبدان توجه شده است هدف اصلی این پژوهش بررسی مبانی فلسفی تعلیم و تربیت صادقین علیهم السلام است در این پژوهش تلاش شده است با مطالعه کتابها و منابع موجود و به روش توصیفی تحلیلی، به ذکر مبانیفلسفی موثر در امر تعلیم و تربیت پرداخته و رابطه بین فلسفه و تعلیم و تربیت را ترسیم نمائیم و با بیان آرایتربیتی مکاتب فلسفی، و دیدگاه صادقین علیهم السلام در امر تعلیم و تربیت، قدمی هرچند کوچک در این راستابرداشته شود