نویسندگان:
فاطمه منظری1 ، احسان اله شیخ محمدی2 .1دبیر دبیرستان های دخترانه شهرستان بویین میاندشت
2دبیر دبیرستانهای پسرانه شهرستان بویین میاندشت
چکیده فارسی: متد و روش در این مقاله رجوع به قران و تفاسیر معاصر است و علاوه بر اینها به کتابهای روانشناسی ومذهبی هم نگاه عمیق شده است تربیت، فرآیندی آگاهانه و ارادی است و نمی توان همه اجزا و ارکانآن را به امور ناخودآگاه و مقدر، تقلیل داد و اتفاقاً دلیل ضرورت بحث از اوصاف و خصایل تربیت، یافتنراهکارهای بهتر برای آن و سایر مواردی که در این زمینه مطرح می شوند، بهترین دلیل اثبات آگاهانهبودن آن است از این مهم تر، تلاش برای نقد و تحلیل بسیاری از رویکردهای جاری و حاکم بر عرصهتربیت، بارزترین نماد اهمیت مقوله تربیت و نقش آگاهی و اختیار در آن است در این مقاله مقاله اثباتخواهیم کرد که تربیت درست که همه روانشناسان و دانشمندان اخلاقی به آن ایمان دارند همان تربیتاسلامی و اخلاق اسلامی است می خواهیم ببینیم روشهای غیر مستقیم که بتواند در مورد انسانامروزی یا بهتر بگویم جوان امروزی کارساز باشد چیست در قسمت دیگر مقاله به مطالب زیبا و متنوعکه در سایتهای معتبرموجود بوده پرداخته شده تا خواننده از یک بعد بودن مطالب خسته نشده و نکاتتربیتی غیر مستقیم را نیز فرا گیرد مولف یقین دارد که انسان مانند خاک است و تربیت به مثابه آب ،اگر آب نیاشد خاک همان صفت خاک بودن را حفظ خواهد کرد و فراتر از آن نخواهد رفت این تربیتاست که به انسان تکامل می دهد و گرنه همان انسان است و آدم هم نخواهد شد