نویسندگان:
مهرداد ثابت1 .1استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. - - دانشگاه آزاد رودهن - دانشکده روان شناسی، آدرس: رودهن، مجتمع دانشگاهی، صندوق پستی 189،
چکیده فارسی: در عصر کنونی، ارتباطات مهّمترین ساحت رفتاری و وجودی جوامع است و در این میان رسانهها به عنوان مهّمترین عامل ارتباط شناخته میشوند. انسانها با یکدیگر از طریق رسانهها ارتباط برقرار میکنند، به رسانهها اعتماد کرده و زندگی مشترک درازمدتی را با رسانهها رقم میزنند. تأثیر ارتباط با رسانهها در اجتماعیشدن انسان جدید، فراوان است به گونهای که، انسان غیررسانهای را میتوان انسانی غیراجتماعی دانست. در عصر جدید، انسانها نمیتوانند فارغ از رسانهها باشند اگرچه تنوع و تکثر «خود» را با انتخاب نوع رسانه حفظ میکنند. از سوی دیگر سلامت اجتماعی یکی از شاخصهای توسعه اجتماعی جوامع محسوب میگردد. رسانهها نقش اساسی در ایجاد سلامت اجتماعی دارند. به این نحو که نقش مهمّی در تغییر رفتارهای مربوط به حوزه سلامت داشته و عامل کلیدی انتشار اطلاعات در نظامهای اجتماعی هستند و به عنوان عوامل اجتماعی، تأثیر قدرتمندی بر رفتار و هنجارهای اجتماعی دارند. در این میان سلامت اجتماعی زنان با رسانه پیوند عمیقی یافته است. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی ابعاد مثبت و منفی حیات اجتماعی زنان در ارتباط با رسانه پرداخته و به مسائلی از جمله تبلیغات، مسأله حجاب و تجمل گرایی به عنوان آسیبهای رسانه اشاره کرده است.