چکیده فارسی: سکوت سازمانی پدیدهای متداول در سازمانها و واقعیتی موجود برای مدیران و کارکنان است. سکوت سازمانی مفهومی ناشناخته است که پژوهشهای علمی اندکی دربارۀ آن انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀمیان رهبری اخلاقی و سکوت سازمانی با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی انجامشده است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀآماری آن را همۀ مدیران مدارس شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی95-1394به تعداد 364نفرتشکیل داده است. نمونۀ آماری187تن بوده که بااستفاده ازفرمول کوکرانو به روش طبقه ای باحجم متناسب انتخاب شدها ست. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری LISREL استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری اخلاقی بهصورت مستقیم (34/0β=) وغیرمستقیم(48/0β=) بر سکوت سازمانی اثرگذاراست(درمجموع82/0β=). رهبری اخلاقی بهصورت مستقیم (74/0=β) و غیر مستقیم(001/0 =β) بر سرمایۀروانشناختی اثرگذار است(درمجموع74/0β=).سرمایۀروانشناختی نیز بهصورت مستقیم(65/0=β) و غیرمستقیم(001/0 =β) بر سکوت سازمانی تاثیرگذار است(درمجموع65/0β=).در این رابطه زمانی که سرمایۀ روانشناختی به منزلۀ متغیر میانجی وارد معادله میشود دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر میتوان گفت که رهبری اخلاقی(74/0 =β) با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی(65/0=β) موجب کاهش سکوت سازمانی(34/0β=) مدیران مدارس میشود.
Mediating Role of Psychological Capital in the Relationship between Ethical Leadership and Organizational Silence among School Principals
English Abstract: The present study examined the mediating role of psychological capital in the relationship between ethical leadership and organizational silence. In this descriptive, correlational study the statistical population comprised all school principals in Khorramabad in academic year 2015-2016 (N= 364). The sample which was drawn based on Cochran’s formula and stratified sampling method included 187 individuals. LISREL program was used and the obtained data were analyzed through structural equation modeling (SEM). Results indicated that ethical leadership had direct (β = 0.34) and indirect (β = 0.48) effects on organizational silence (total effect = 0.82). In addition, ethical leadership had direct (β = 0.74) and indirect (β = 0.001) effects on psychological capital (total effect = 0.74). Furthermore, psychological capital had direct (β = 0.65) and indirect (β = 0.001) effects on organizational silence (total effect = 0.65). In this relationship, psychological capital has more statistical power when it enters the equation as the mediator. More specifically, ethical leadership (β = 0.74) can reduce organizational silence (β = 0.34) through the mediating role of psychological capital (β = 0.65) among school principals.
Keywords: psychological capital , organizational silence , ethical leadership .