نویسندگان:
مجید محمدولی1 ، امیر رضایی2 ، پرویز یعقوبی3 .1دانشجوی دکترای مدیریت پیشگیری از جرم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
2دانشجوی دکترای مدیریت پیشگیری از جرم دانشگاه علوم انتظامی امین
3دکترای مدیریت امنیت ملی
چکیده فارسی: در عصر ارتباطات، یکی از زمینه هاي افزایش کمی و کیفی ارتباط شهروندان با مرکز فوریت هاي پلیسی110 و در نتیجه دریافت درست معنی و انتقال معنی به واحدهاي اجرایی، هنر و مهارت ها ي ذاتی واکتسابی اپراتورهاي این مراکز بوده هدف، شناسایی و اولویت بندي مهارت هاي مورد نیاز اپراتورهاي مراکز110 به منظور برقراري ارتباط مثبت بین پلیس و شهروندان بوده است تجربه عملی نگارنده در حوزهاپراتورهاي مرکز 110 و تألیفات عدیده در حوزه ارتباطی اپراتورهاي مراکز امدادي، نقش به سزایی را درکیفی ساختن این تحقیق به دنبال داشته است از نظر جهت گیري تحقیق، کاربردي؛ فلسفه تحقیق،اثبات گرا؛ رویکردهاي تحقیق، استقرایی؛ استراتژي تحقیق، پیمایشی؛ اهداف تحقیق، توصیفی؛ افق زمانی،تک مقطعی؛ و از نظر شیوه هاي گردآوري داده ها، با بهره گیري از شیوه هاي اسنادي و پرسشنامۀ محققساخته طیف پنج درجه اي لیکرت که روایی و پایایی آن با استفاده از نظر متخصصان و ضریب آلفايکرونباخ α=0/932 مورد تأیید قرار گرفته است نمونه آماري 168 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب وداده ها با استفاده از نرم افزار spss19 تحلیل و در نهایت با استفاده از آزمون رتبه بندي فریدمن اولویت ورتبۀ اهمیت مهارت ها تعیین گردیده است در اکثر مهارت ها، به غیر از مهارت هاي آموزشی و علمی کهگروه زنان داراي میانگین بالاتري نسبت به مردان بودند، یکسان است رتبه بندي مهارت ها بر اساس آزمونفریدمن در گروه مهارت هاي زیرمجموعه اي به ترتیب بر اساس اولویت مهارت ها ي فردي، اجتماعی،آموزشی، علمی، مدیریتی و عملی و در مهارت هاي سه گانه اصلی شخصی، حرفه اي، تخصصی به ترتیبداراي رتبه هاي اول الی سوم بودند در مجموع اولویت بندي مهارت هاي مورد نیاز اپراتورهاي مرکز 110سبب برقراري ارتباط مثبت بین شهروندان و پلیس می گردد