چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر سبک های مقابله با استرس، اضطراب امتحان و شادکامی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه انجام شد پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران دانش آموز مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال 1397 به تعداد 2890 نفر بود با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش 20 نفر و کنترل 20 نفر گمارش شدند ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامه مقابله با شرایط استرس زای پارکر و اندلر بود داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس تحلیل شد نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمرات آزمودنی های دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای مقابله مسئله مدار، مقابله هیجان مدار و اجتنابی تفاوت معنی داری به دست آمد P> 0/05 همچنین، نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمرات اضطراب امتحان، شادکامی و هر یک از مولفه های شادکامی شامل رضایت از زندگی، حرمت خود، بهزیستی فاعلی، رضایت خاطر و خلق مثبت تفاوت معنی داری وجود دارد P> 0/05