نویسندگان:
غزاله ارشاودند1 ، وحیده باباخانی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، ابهر،تهران
2هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، تهران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش سایکودراما بر نشخوار فکری و اضطراب بیماران بولیمیا بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی بیماران مبتلا به اختلال بولیمیا 150 نفر مراجعه کننده به کلینیک های ویژه فوق تخصصی روان پزشکی شهر تهران در سال 1398 1397 بود و حجم نمونه شامل 20 نفر از بیماران بولیمیا مراجعه کنندگان به کلینیک ویژه فوق تخصصی روان پزشکی از روش نمونه گیری در دسترس که به شیوه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شد ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نشخوار فکری یوسفی 1384 و پرسشنامه اضطراب بک و استر 1990 بود روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از، تحلیل کواریانس استفاده شد یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که آموزش سایکودراما موجب بهبود نشخوار فکری و اضطراب در بیماران بولیمیا شد p<0/005 بنابراین به دست اندرکاران امر مشاوره و آموزش پیشنهاد می شود جهت بهبود نشخوار فکری و اضطراب بیماران بولیمیا زنان از آموزش سایکودراما استفاده نمایند