نویسندگان:
محدثه حیدری1 ، جعفر پویامنش2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره مدرسه، تهران، ابهر
2هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، مدیر گروه رشته روانشناسی، تهران، ابهر
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی طرح همیاران خانواده بر اضطراب جدایی فرزندان و پرخاشگری مادران دانش آموزان ابتدایی بود جامعه در این پژوهش عبارت است از تمام مادران دارای دانش آموزان ابتدایی 7 ساله در شهر قزوین در سال 1399 1398 بود که حجم نمونه شامل 30 نفر از بین مادران دانش آموزان ابتدایی 7 ساله به روش نمونه گیری در دسترس و با گمارش تصادفی، به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شد ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه پرخاشگری هان، هاجینلیان، ایسن، وندر و پینکاس2003و پرسشنامه واحدی و همکاران 1387،بود روش پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود روش آماری تحلیل داده ها، تحلیل کواریانس بود نتایج پژوهش نشان داد که آموزش طرح همیاران خانواده موجب کاهش پرخاشگری مادران داشن آموزان ابتدایی می شود p<0/005 همچنین نتیجه پژوهش نشان داد: آموزش طرح همیاران خانواده موجب کاهش اضطراب جدایی فرزندان می شودp<0/005 بنابراین به دست اندرکاران امر مشاوره و آموزش پیشنهاد می شود جهت کاهش اضطراب جدایی و پرخاشگری مادران دانش آموز ابتدایی از آموزش طرح همیاران خانواده استفاده کنند