نویسندگان:
زهرا قاسمیان حسین آبادی1 ، حدیث چراغیان یوسف اباد2 ، سعید رستمی3 ، مریم کاوه4 .1کارشناس علوم تربیتی ، مربی پیش دبستانی باغ کودک
2کارشناس روانشناسی عمومی ، مععلم غیرانتفاعی امام سجاد نورآباد لرستان
3دکتری مدیریت آموزشی ، مدرس دانشگاه آزاد خرم آباد و معلم دوره ابتدایی شهرستان دلفان
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر به بررسی تاثیر می باشد پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب می شود و از لحاظ گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از نوع پژوهش های توصیفی همبستگی است جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر نورآباد برابر آمارنامه رسمی آموزش و پروش اداره کل به تعداد 760 نفر بودند حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان 311 نفر 185 زن و 126 مرد تعیین شد؛ که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبی انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش الف – پرسشنامه برنامه درسی پنهان 1388 ب پرسشنامه شادکامی آکسفورد معف ج پرسشنامه ارزش های اخلاقی می باشد یافته های پژوهش نشان میدهد، ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده 0/492 در سطح خطای a=0/01 معنیدار است sig> 0/01 ، لذا فرض Ho رد و فرضH1 مورد تائید قرار میگیرد؛ بنابراین چنین استنباط میشود که با اطمینان بالای 95 درصد بین برنامه درسی پنهان در شادکامی و تقویت ارزشهای اخلاقی رابطه مثبت مستقیم و معنیدار وجود دارد؛ یعنی با افزایش نمرات شادکامی و تقویت ارزشهای اخلاقی در بین دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان دلفان، نمرات درسی آنان نیز افزایش می یابد بر این اساس فرضیه فوق مورد تائید قرار میگیرد