نویسندگان:
مریم سجودی1 ، فاطمه بهروز2 .1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان اراک پردیس زینب کبری س
چکیده فارسی: هدف پژوهش بررسی تطبیقی آراء فلسفی و تربیتی مولوی و روسو بود لذا، آراء فلسفی به همراه اهداف،اصول،روش تعلیم وتربیت،انسان شناسی و معرفت شناسی از دیدگاه آن دو بررسی شد مطالعه، از نوع توصیفی_تحلیلی، به روش جورج بردی، در چهار مرحله انجام شد یافته های پژوهش نشان داد؛ هدف تربیت از دیدگاه مولوی فنا فیاالله و بقاءباالله است که به اطاعت بی چون و چرای متربی از مربی تاکید دارد او از روش پند و تمثیل بهره می جست اما هدف تربیت در مکتب روسو انطباق با طبیعت است او مربی را تنها هدایتگر میدانست همچنین مخالف آموزش برنامه های از پیش تعیین شدهبود