نویسندگان:
حوریه زمستانی1 ، مهدیه روحی2 .1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر فعالیت های آموزش حل مسئله بر خلاقیت و عملکرد علوم دانش آموزان کلاس چهارم در مقطع ابتدایی می باشد برای ارزیابی اثربخشی این راهبرد، از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد 2 کلاس با نمونه ای با حجم 44 نفر از دو مدرسه ابتدایی شهر مرند، برای گروه های آزمایشی و کنترل به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب گردید در یک گروه آزمایشی دانش آموزان مطالب آموزشی را به روش حل مسئله دریافت کردند؛ و دانش آموزان گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند آزمون عملکرد تحصیلی از درس علوم و پرسشنامه خلاقیت تورنس در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردید و داده ها به کمک تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد بررسی قرار گرفتند یافته های پژوهشی نشان داد که گروه آزمایشی در مولفه خلاقیت و یادگیری درس علوم نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند