نویسندگان:
سرور حمیدی1 ، زهرا سیفی باغی خانی2 ، وجیهه رجبی3 ، آزاده محمدی4 .1کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، معاون آموزش آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
2کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
3کاردانی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
4کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش نقشه مفهومی بر مهارت های حل مسئله دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد ا ین پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر سنندج بودند ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه حل مسئله هپنر 1982 بود که روایی این ابزار به تایید اساتید رسید و پایایی به روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که 0/83 بدست آمد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کولموگرف اسمیرونوف، همبستگی پیرسون، آزمون t همبسته استفاده گردید نتایج نشان داد، نمره مهارت حل مسئله دانش آموزان در پیش آزمون 46/70 بود که در پس آزمون به 61/40 افزایش یافته است و این افزایش از نظر آماری نیز معنادار می باشد p=0/005 در واقع بین دانش آموزانی که با روش نقشه مفهومی آموزش دیده اند با دانش آموزانی که این آموزش را ندیده اند در میزان مهارت حل مسئله آنها تفاوت معناداری وجود دارد