نویسندگان:
اعظم حاجی حسینی1 ، فاطمه حاجی حسینی2 ، علیرضا سامعی3 .1کارشناسی آموزشی ابتدایی/ اداره آموزش و پرورش هرمزگان، شهرستان میناب، دبستان پسرانه ی ایمان
2کارشناسی دینی عربی/ اداره آموزش و پرورش هرمزگان، شهرستان میناب، دبیرستان نمونه دخترانه ی حضرت خدیجه س
3کارشناسی آموزشی ابتدایی/ اداره آموزش و پرورش هرمزگان، شهرستان میناب، دبستان پسرانه ی ایمان
چکیده فارسی: نماز میراث تمامی انبیاء است، هر پیامبری که مبعوث به رسالت شد انسان ها را به نماز دعوت کرد و به آن سفارش نمود قرآن کریم در سوره مریم آیه 31 از دعوت به نماز حضرت عیسی ع و در آیات بعد، از دعوت به نماز حضرت اسماعیل ع یاد کرده است در سوره طه خداوند به پیامبر ص می فرماید: خانواده و پیروان خود را به نماز امر کن و در این دعوت شکیبا باش نماز کشتی نجات نماز، تقدیم حمد و سپاس به درگاه خالق منان و کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان؛ فرصتی برای طراوات بخشیدن روح و پلی برای نیل به اوج کمال نماز یعنی کمال جویی است یکی از اساسی ترین ارکان حیات، نماز مطلق و زنت بخش شخصیت و منش مومنان است، تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوامع انسانی است نماز پیوند انسان را با ذات فناناپذیر برقرار می نماید و به او جاودانگی را نوید می دهد نماز دستی است از سوی انسان به سوی آنکه متناسب با نیاز و خواست اوست لذا انسان، به هنگام نماز آرامش خود را باز می یابد و به زندگی و حیات خود امیدوار می گردد، مشروط بر آنکه در این سیر روحی، رابط و واسط اصلی یعنی روح غائب نباشد مقاله به دنبال آثار تربیتی و راه های تشویق دانش آموزان به نماز در مدارس می باشد در این مقاله ضرورت توجه ویژه به کودکان و نوجوانان، بیان مسئله، سیمای نماز، کمالات نماز، نماز مطلوب از نگاه قرآن، بهانه افراد بی اعتنا به نماز، اصول و قواعد کلی دعوت به نماز، نماز و تامین نیازهای دونی و روانی نوجوانان، نقش معلم و مدرسه در توسعه فرهنگ نماز، راه های بوجود آوردن انگیزه به نماز در دانش آموزان و راهکارهای پیشنهادی مورد بررسی قرار داده شده است روش تحقیق در این مقاله و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد