نویسندگان:
چرو کهنه پوشی1 ، لیلا کهنه پوشی2 ، نسرین رفعتی3 ، مهین دهقانی4 .1کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان مریوان
2کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان مریوان
3کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان مریوان
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان مریوان
چکیده فارسی: مهارت های فراشناختی روش های مناسب برای مطالعه، چگونگی یادگیری، استفاده صحیح از فرایندهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان سنین و مقاطع تحصیلی مختلف هستند هدف پژوهش حاضر، بررسی آموزش مهارت های فراشناخت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضی می باشد این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر مریوان بودند ابزار گردآوری داده ها شامل آزمون محقق ساخته پیشرفت ریاضی بود که پایایی آن از طریق روش کودر ریچاردسون محاسبه شد که در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 0/73 و 0/78 بود و روایی آن از طریق نظرخواهی از معلمان مدرسه تایید شد جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری کولموگرف اسمیرونوف، همبستگی پیرسون، آزمون t همبسته استفاده گردید نتایج نشان داد، نمره پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در پیش آزمون 15/70 بود که در پس آزمون به 17/40 افزایش یافته است و این افزایش از نظر آماری نیز معنادار می باشد p=0/008 در واقع بین آموزش مهارت های فراشناخت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد