نویسندگان:
فاطمه بهرامی1 ، علیرضا یوسف آبادی2 .1استادیار, دکتری روانشناسی تربیتی, گروه علوم تربیتی,دانشگاه حکیم سبزواری, سبزوار , ایران
2کارشناسی ارشد مشاوره, دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور, واحد علوم و تحقیقات خراسان رضوی نیشابور , نیشابور, ایران
چکیده فارسی: هدف ازاجرای این پژوهش آموزش باورهای غیرمنطقی به منظور پیشگیری از سوءمصرف مواد در میان دانش آموزان می باشد این پژوهش ازنوع پژوهش های نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون پس آزمون بوده و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول دبیرستان های شهرستان سبزواردرسال 1395 1394 می باشد و حجم نمونه پژوهش شامل 30 نفرازدانش آموز پسر که به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب وبا استفاده ازپرسشنامه مقیاس ایرانی پذیرش اعتیاد IAPS می باشد که نمونه مورد نظر به صورت کاملا تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند 15 نفر گروه آزمایش و15نفر گروه کنترل سپس گروه آزمایش به مدت 11 جلسه مورد آموزش باورهای غیرمنطقی قرار گرفتند و بعد از آموزش، هر دو گروه مورد آزمون مجدد قرارگرفتند و داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته شد نتایج پژوهش نشان دهنده این موضوع می باشند که آموزش باورهای غیرمنطقی درگروه آزمایش باعث کاهش گرایش دانش آموزان به اعتیاد می گردد و این تاثیر هم باعث کاهش گرایش فعال وهم کاهش گرایش منفعل به اعتیاد دانش آموزان می شود از این روش می توان برای پیشگیری از اعتیاد بهره برد و باورهای غبط و غیرمنطقی در باره اعتیاد را از ذهن دانش آموزان دور ساخت در واقع نتایج این پژوهش تاییدی بر دیدگاه عقلانی عاطفی الیس است