نویسندگان:
ساناز عینی1 ، زهرا رستم اوغلی2 .1دکترای روانشناسی تخصصی، دانشگاه محقق اردبیلی
2دکترای روانشناسی تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش پرخاشگری دانش آموز ان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی انجام شد طرح پژوهش حاضر، آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموز ان دختر کاربر شبکه های اجتماعی مجازی دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 98 1397 بود 40 نفر از دانش آموز انی که واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند، به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار داده شدند گروه آزمایش تحت آموزش تاب آوری به صورت گروهی قرار گرفت ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه پرسشنامه ارتباط با شبکه های اجتماعی علینقی و عطایی 1392 و پرسشنامه ی پرخاشگری باس و پری 1992 بود نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش تاب آوری بر کاهش پرخاشگری دانش آموز ان کاربر شبکه های مجازی تاثیر معناداری دارد P> 0/01 بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به تاب آوری و سایر متغیرهای روانشناسی مثبتنگر در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و عامل مهمی در کاهش پرخاشگری دانش آموز ان کاربر شبکه های اجتماعی مجازی میباشد