نویسندگان:
حکیمه کریمی نژاد1 ، شعله لیوارجانی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده فارسی: هدف: این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر تحمل ابهام در میان دانش آموز ان دختر با گرایش به رفتارهای پرخطر دوره دوم دبیرستان انجام شد روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون استفاده شده است جامعه پژوهش:12024 نفر دانش آموز دختر دوم دبیرستان در حال تحصیل در شهر تبریز در سال 97 98 میباشد نمونه پژوهش: برای انتخاب نمونه یک مدرسه از میان مدارس متوسطه دوره دوم شهر تبریز به صورت تصادفی انتخاب شد و پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی در میان دانش آموز ان پایه دوم دبیرستان این مدرسه اجرا شد و پس ازاینکه خطرپذیر بودن 30 نفر از آنها مورد تایید قرار گرفت این افراد به صورت تصادفی در دو گروه 15نفر5 آزمایش و کنترل قرار گرفتند و قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه استاندارد تحمل ابهام نوع دوم MSTAT II پاسخ دادند از طریق 8 جلسه 1/5 ساعته آموزش تفکر انتقادی برای گروه آزمایش اجرا شد یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین تحمل ابهام گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد یعنی آموزش تفکر انتقادی بر تحمل ابهام گروه آزمایش موثر بوده است