نویسندگان:
ساناز عینی1 ، رامین تقوی2 ، محمدعلی وزیری3 .1دکترای روانشناسی تخصصی، دانشگاه محقق اردبیلی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
3دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموز ان مقطع متوسطه انجام شد طرح پژوهش حاضر، آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموز ان پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 98 1397 بود 40 نفر از دانش آموز انی که واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند، به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار داده شدند گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی به صورت گروهی قرار گرفت ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ 1996 بود نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش هوش معنوی بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموز ان تاثیر معناداری دارد P> 0/01 بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به معنویت در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و عامل مهمی در کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموز ان میباشد