چکیده فارسی: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجربه افت تحصیلی /کاهش اعتماد به نفس و حتی ترک از تحصیل آنها می شود و لطمات جبران ناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد اختلال دیکته یکی از اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان ابتدایی است که بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده اند هدف از پژوهش حاضر بررسی اختلال املا است پژوهش حاضر توصیفی و جز تحقیقات مروری است که از مطالعات کتابخانه ای برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد