نویسندگان:
عبداله رشیدزاده1 ، فریبا مرادی2 .1استادیار دانشگاه، دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
2کارشناس ارشد روانشناسی
چکیده فارسی: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش برنامه تاب آوری پنسیلوانیا در عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود پژوهش حاضر از نظر روش شناسی جزء طرح های نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر اهر تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97 98مشغول به تحصیل بودند از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ابتدا یک مدرسه و سپس 60 نفر از دانش آموزان آن مدرسه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند به گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای آموزش مبتنی بر برنامه تاب آوری پنسیلوانیا داده شد از معدل کارنامه های ماهانه اسفند، فروردین و اردیبهشت سال تحصیلی 97 98 به عنوان نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان استفاده شد داده ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند یافته ها نشان داد که میانگین نمرات عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پس آزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است بنابراین، برنامه آموزشی مبتنی برتاب آوری به عنوان بخشی از طرحها و کار اجرایی مشاوران مدارس و روانشناسان تربیتی فعال در این عرصه جهت افزایش مهارتهای تحصیلی دانش آموزان توصیه می شود