نویسندگان:
سیده علیا عمادیان1 ، هانیه ابراهیم زاده2 ، مجتبی آموزگار3 .1گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران
3دانشجوی کارشناسی روانشناسی، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران، ساری، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله مثبت نگر گروهی بر مثبت نگری، شادابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری بود پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرستان ساری بودند که تعداد آن ها برابر با 3477 نفر و نمونه آماری پژوهش 30 نفر گزینش شد ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه مثبت نگری اینگرام و ویسنیکی 1988 و همچنین در تحقیق حاضر برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده از معدل آنها استفاده شد در این تحقیق از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف معیار متغیرهای تحقیق و نشان دادن فراوانی و نمودارهای مربوط به آن استفاده شد و از آمار استنباطی شامل آزمون آنالیز کوواریانس به منظور بررسی فرضیه های تحقیق استفاده گردید نتایج تحقیق نشان داد که مداخله مثبت نگر گروهی بر مثبت نگری، شادابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری تاثیر گذار بوده است