نویسندگان:
فیروزه توکلی دستجردی1 ، قاسم نوروزی2 .1کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه آزاداسلامی واحداصفهان خمینی شهر ،اصفهان،ایران
2عضوهیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خمینی شهر ، اصفهان،ایران
چکیده فارسی: در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر هنردرمانی نقاشی بر ارتقاء سلامت روان و عزت نفس دختران دارای کم توان ذهنی آموزش پذیر پرداخته شده است این مطالعه به صورت تجربی با گروه آزمایش و کنترل بوده، به طوریکه تعداد 30 دانش آموز دختر که دارای کم توان ذهنی آموزش پذیر بودند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جای داده شدند ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ و پرسشنامه عزت نفس آیزنک بود شرکت کنندگان به مدت 10 جلسه تحت هنردرمانی بر پایه نقاشی قرار گرفتند داده ها به وسیله ی آزمون مانکوا تجزیه و تحلیل شدند یافته ها نشان داد که میانگین نمرات سلامت روان و عزت نفس در گروه آزمایش افزایش قابل ملاحظه ایی در مرحله ی پس آزمون نسبت به گروه کنترل داشته استP=0/001 یافته های پژوهش حاکی از تاثیر هنردرمانی نقاشی بر ارتقاء سلامت روان و عزت نفس در دختران دارای کم توان ذهنی آموزش پذیر است با توجه به تاثیر هنردرمانی بر سلامت روان و عزت نفس دختران کم توان ذهنی به نقش هنردرمانی نقاشی به عنوان یکی از راهکارهای آموزشی و درمان گروه کودکان با نیازه های ویزه و حتی کودکان عادی بیشتر توجه شود لذا می توان نتیجه گرفت که ، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میزان ارتقاء سلامت روان و عزت نفس بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود دارد