نویسندگان:
عطیه بخشی1 .1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،مازندران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش حل مسئله بر میزان افزایش عزت نفس و انگیزه پیشرفت دانش آموزان شهرستان نوشهر انجام شد جامعه آماری پژوهش حاضر از کلیه دانش آموزان دختر مدرسه متوسطه دولتی شاهد شهرستان نوشهر و چالوس که در سه رشته علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی وفیزیک201 نفر بوده و در سال تحصیلی 1388 89 مشغول به تحصیل بوده اند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر از دانش آموزانی که در پرسشنامه عزت نفس و انگیزه پیشرفت نمرات پایینی کسب کردند در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و انگیزه پیشرفت هر منس استفاده گردید برنامه آموزش مهارت حل مسئله در 7 جلسه نود دقیقه ای هفته ای دو بار اجرا شد ، در حالیکه گروه کنترل هیچ نوع آموزشی را دربافت ننمودند سپس از هر سه گروه دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل پس آزمون بعمل آمده و داده ها با روش آماری کواریانس مانکوا و به کمک نرم افزار spss 16 صورت گرفته است یافته های تحقیق نشان داد که آموزش حل مسئله برعزت نفس و انگیزه پیشرفت موثراست