چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر هوش وآفرینندگی و عملکرد تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی است این پژوهش از نوع پژوهش مورد منفرد با طرح A B است جامعه آماری پژوهش حاضرکلیه ی دانش آموزان مقطع سوم تا چهارم ابتدایی دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی میباشد که در سال تحصیلی96 95در مدارس شهر سقز مشغول به تحصیل بودند تعداد 3 نفر از دانش آموزان دارای تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی بر اساس مصاحبه بالینی به روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تشخیص اختلال کمبود توجه بیش فعالی کولت، کرولی، جیمپل، گرینسن 2000 و پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس 1987 و آزمون معلم ساخته عملکرد املا و خواندن است برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل دیداری نمودارها با شاخص های روند، ثبات، درصد داده های غیر همپوش و درصد داده های همپوش استفاده شده است یافته های حاصل نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی موجب بهبود اضطراب مدرسه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی نشده است، ولی بر عملکرد تحصیلی املا تاثیر معناداری داشته استP≥0/01