نویسندگان:
ساسان محمودی1 ، فاطمه خوئینی2 .1کارشناس ارشد روان شناسی شخصیت، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران
2استادیار واحد فیروز کوه، دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دفاعی و سبکهای دلبستگی با افسردگی در بین دانشجویان انجام شد این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود جامعه مورد نظر پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1397 بودند که از بین آن ها 200 نفر نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند آزمودنی ها با ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های افسردگی بک 2000 ، سبک دلبستگی کولینز و رید 1990 و سبک دفاعی اندروز، سینگ و باند 1993 مورد آزمون قرار گرفتند برای تحلیل داده از ضرایب همبستگی پیرسون به منظور بررسی رابطهی متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبکهای دفاعی با افسردگی دانشجویان رابطه منفی معنیدار وجود دارد، بدین صورت که بین سبکهای دفاعی رشد یافته و افسردگی رابطه منفی و معنیدار وجود داشته و بین سبکهای دفاعی رشد نایافته و سبکهای نوروتیک با افسردگی، رابطه معنیداری مشاهده نگردید همچنین بین سبکهای دلبستگی با افسردگی دانشجویان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد، بدین صورت که بین سبک اضطرابی دلبستگی و سبک نزدیک بودن دلبستگی و سبک وابستگی دلبستگی با افسردگی رابطه مثبت معنیدار وجود دارد