نویسندگان:
رامش حسین زاده خضری1 ، خدیجه بیانی2 ، بیدا میرحسینی3 .1کارشناسی ارشد، اداره مشاوره و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
2کارشناسی ارشد، اداره مشاوره و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
3دکترای تخصصی، دفتر مطالعات معاونت توسعه ، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران
چکیده فارسی: اختلال اضطراب اجتماعی از شایعترین اختلالات اضطرابی در جمعیت دانشجویی میباشد طرحوارههای ناسازگار اولیه در ابتلا و تداوم این اختلال موثر هستند مطالعه حاضر با هدف تعیین طرحوارههای ناسازگار اولیه غالب در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه انجام شده است روش: در این مطالعه از میان دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، 66 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند برای جمعآوری دادهها از فرم بلند 90 سوالی پرسشنامه طرحواره یانگ استفاده شد به منظور تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS ver17 و روشهای تحلیل توصیفی و واریانس یک طرفه استفاده گردید یافتهها: پنج طرحواره ناسازگار اولیه غالب در اضطراب اجتماعی به ترتیب طرحوارههای تایید جویی/ توجه طلبی، معیارهای سخت گیرانه، استحقاق/ بزرگ منشی، منفی گرایی/ بدبینی و خودتنبیهی بود بحث و نتیجهگیری: بنا بر نتایج پژوهش حاضر، جهت بررسی و مداخلات روانشناسی در اضطراب اجتماعی دانشجویان باید به وجود طرحوارههای ناسازگار اولیه توجه کافی معطوف گردد