چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسیتأثیرآموزش مهارتهای فرا شناختی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم دبیرستانهای دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-1394 بوده است.در این پژوهش 40 دانش آموز با روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند که به صورت تصادفی در گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل (20) نفر جایگزین شدند. ابزارمورداستفادهپرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون(1980) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی فرم دانش آموز سولومون و راث بلوم (1989) بود. ابتداازهمۀدانش آموزان پیشآزمونبهعملآمد،سپس آموزش مهارتهای فرا شناختی در 12 جلسه 90 دقیقهای و در 6 هفته (هفتهای دو جلسه) بر اساس رویکرد شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش ارائه شد.پسازآموزش دادنمهارتهای فرا شناختی ازهمۀدانش آموزانپسآزمونبهعملآمدودادههایبه دستآمدهباآزمونتحلیلکواریانسموردتجزیهوتحلیلقرارگرفتند. نتایجنشاندادکهمداخلهآزمایشیبرکاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان معناداراست، یعنیدانش آموزانی که از مهارت بهینه شناختی استفاده میکنند و در کنار آن اطلاعاتی مناسب در مورد خودشان،تکلیف و راهبردهای یادگیری دارند میتوانند اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان خود را کاهش دهند.
The Impact of Metacognitive Skills Training on the Reduction of Academic Procrastination and Test Anxiety
English Abstract: The aim of the present study was to investigate the impact of metacognitive skills training on the reduction of academic procrastination and test anxiety among students. The statistical population of the study consisted of all high school girls in Bojnourd in academic year 2015-2016. In this study, 40 students were selected using multi-stage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups (20 students each). The study had a quasi-experimental design, i.e., pretest-posttest with control group. The instrumentation included the Test Anxiety Scale (Sarason, 1980) and Procrastination Assessment Scale for Students (Solomon & Rothblum, 1989). At first, the pretest was administered to all participants. Next, the subjects in the experimental group were trained using metacognitive skills training and based on cognitive-behavioral approach (12 ninety-minute sessions in 6 weeks) and then the posttest was given to all students. The obtained data were analyzed through covariance analysis. Results showed that metacognitive skills training had a significant impact on the reduction of academic procrastination and test anxiety among female students. More specifically, students who use metacognitive skills, self-awareness, task awareness, and learning strategies awareness can overcome their academic procrastination and test anxiety.
Keywords: academic procrastination , metacognitive skills , test anxiety .