نویسندگان:
گولاله رشیدی1 ، شهلا رحیمی2 ، شب نم زبردست3 ، نرگس مرادی4 .1آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
2آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
3آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
4آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
چکیده فارسی: عواملی همچون نابسامانی های درون خانواده و مدرسه مانند روابط معلم و دانش آموزان و دانش آموزان بایکدیگر وضعیت تحصیلی کیفیت و امکانات آموزشی، همچنین سن، جنس، هوش به عنوان عوامل وراثتی و عوامل فرهنگی و اجتماعی، مهمترین علل بروز اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان هستند وضعیتاقتصادی اجتماعی ضعیف عدم شایستگی اجتماعی، سو استفاده از کودک، تعداد زیاد اعضای خانواده ازجمله عوامل خطر ساز ابتدای کودکان و نوجوانان به اختلالات رفتاری می باشد بنابراین، شناخت دقیق وعلمی مشکلات رفتاری دانش آموزان و شیوع شناسی اختلالات رفتاری آنان اولین گام در جهت پیشگیری ودرمان آنهاست یافته های این پژوهش می توانند مورد استفاده افرادی باشد که با کودکان و نوجوانانسروکار دارند از جمله مشاوران مدارس و معلمان دست اندر کاران نظام آموزش و پرورش و تکوین شخصیتنوجوانان سهیم هستند پس شناخت انواع و میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان بسیار مهم است و تازمانی که اطلاعات در این زمینه کافی نباشد تعلیم و تربیت و مجریان امور محوله بی شک موفق نخواهند بود