نویسندگان:
دلبر باقری1 ، سهیلا وسیعی نژاد2 ، شهلا ناصرآبادی3 ، نرمین ازکات4 .1آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
2آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
3آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
4آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
چکیده فارسی: شیوه های تربیت و چگونگی بارآوردن فرزندان در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت بوده و به نظر می رسدخودکارآمدی بستگی به شیوه فرزند پروری آنان در دوران کودکی دارد، هدف این تحقیق بررسی رابطه بینسبک های فرزند پروری والدین با خودکارآمدی دانش آموزان ابتدایی بود برای جمع آوری اطلاعات از دوپرسشنامه شیوه های فرزند پروری بومریند و خودکارآمدی مرسر استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده هااز نرم افزار SPSS و آزمون آماری ضریب همبستگی و T مستقل در سطح معنی داری 0/05 استفاده شد یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک فرزند پروری دموکراتیک و خودکارآمدی دانش آموزان رابطهمعنی داری وجود دارد بین سبک های فرزند پروری استبدادی با خودکارآمدی رابطه معنی داری معکوسیوجود دارد بین سبکهای فرزند پروری آزادگذاری با خودکارآمدی رابطه معنی داری وجود ندارد این نتایجنشان میدهد هرچه شیوه فرزند پروری والدین مبتنی بر اصول دموکراتیک و عقلانی باشد فرزندان آنها ازخودکارآمدی بیشتری برخوردار هستند