نویسندگان:
زهرا پیری1 ، صادق علی ملاالهی2 .1کارشناس ارشد مدیریت ، دانشگاه بین المللی چابهار، سرپرست مرکز آموزش و پژوهش منطقه نه زندانها
2کارشناس ارشد علوم اجتماعی، سرپرست اداره خدمات اجتماعی و مرکز مراقبت بعد از خروج زندان های استان سیستان و بلوچستان
چکیده فارسی: مقدمه : امروزه با رشد سریع شهرنشینی، صنعتی شدن، مدرنیزاسیون و افزایش جمعیت، مسائل و مشکلات متفاوتیدر جوامع مختلف به وجود آمده است، که یکی از مهمترین این مشکلات وجود مجرمان و زندانیان است پژوهشحاضر با هدف بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر ارتکاب جرم در زنان زندان شهر زاهدان انجام گردید روش: روش پژوهش حاضر به صورت پیمایش است جامعه آماری شامل 100 نفر زنان زندانی موجود در زندان شهرزاهدان است اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و جهت سنجش پایایی پرسش نامه نیز از تکنیک آلفایکرونباخ استفاده شد که برای همه متغیرها بالای 0/70 به دست آمد و پرسشنامه دارای اعتبار و پایایی قابل قبولیمی باشد درقسمت یافته های توصیفی ازجداول درصد فراوانی و نموداراستفاده شده و در قسمت یافته های استنباطیازآزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است چارچوب نظری این تحقیق براساسنظریات کنترل اجتماعی، یادگیری اجتماعی، تضاد می باشد نتایج: نتایج نشان داد که بین تحصیلات،تاهل، وفاداری به هنجارها و اصول اخلاقی، احساس نظارت و کنترل واعتماد اجتماعی با رفتار مجرمانه رابطه معکوس و معنی دار و بین نابسامانی خانواده و رفتار مجرمانه رابطه مثبت ومعناداری وجود داشت علاوه بر این نتایج رگرسیون نشان داد که در همان گام اول متغیر وفاداری به هنجارها واصول اخلاقی وارد معادله شد و توانست به میزان 0/08 درصد واریانس را برای رفتار مجرمانه تبیین کند و در گام بعدی متغیر احساس نظارت و کنترل اجتماعی وارد معادله شد و توانست به میزان 0/09 درصد واریانس را برای رفتار مجرمانه تبیین کند نتیجه گیری: بنابراین بابرگزاری برنامه های آموزشی دینی مذهبی می توان توجه بیشتری به رشد اخلاقی واعتقادات دینی افراد نمود، به دلیل اینکه آموزش های دینی و مذهبی محافظ مطلوبی برای جلوگیری از انحراف درزمان دشواری است و همچنین به رابطه والدین با یکدیگر و فرزندان و تاثیر عملکرد خانواده بر رفتارهای مجرمانهتوجه خاص صورت گیرد و از طریق آموزش مهارتهای زندگی به افراد در پیشگیری از رفتارهای نابهنجار کمک نمود