نویسندگان:
سرگل ناصرآبادی1 ، کژان ناصرآبادی2 ، شهین پات3 ، هیرو محمدی4 .1آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
2آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
3دبیر، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
4آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
چکیده فارسی: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین شیوه های تربیتی والدین با سازگاری تحصیلی دانش آموزانابتدایی بود برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بومریند و سازگاریتحصیلی بیکر و سریاک استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون آماری ضریب همبستگی و T مستقل در سطح معنی داری 0/05 استفاده شد یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک فرزند پروری دموکراتیک و سازگاری تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجوددارد اما بین سبکهای فرزند پروری استبدادی و آزادگذاری رابطه معنی داری وجود ندارد همچنینسازگاری تحصیلی دختران بیشتر از پسران بود شیوه های تربیت و چگونگی بارآوردن فرزندان دردوران کودکی بسیار حائز اهمیت بوده و سازگاری تحصیلی نوجوانان و جوانان بستگی به شیوه فرزندپروری آنان در دوران کودکی دارد ، بنابراین آموزش خانواده ها در چگونگی برقراری ارتباط با فرزندانضروری ودارای اهمیت می باشد که در مدارس باید توسط مدرسان آموزش خانوده و انجمن هایاولیاء و مربیان مورد توجه خاص قرار گیرد