چکیده فارسی: مقدمه: اختلال کمبود/بیش فعالی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی کودکان در سنین مدرسه می باشد کهدر صورت عدم شناسایی و مداخله مناسب می تواند منجر به عوارض و صدمات جبران ناپذیر شود پژوهشحاضر به منظور بررسی شیوع اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در کودکان پیش دبستانی شهر آغاجاری انجامشده است مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بود جامعه آماری کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان آغاجاری که 210 نفر می باشند حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 130 نفر انتخاب شد روش نمونهگیری تحقیق حاضر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند برای گردآوری داده ها از چک لیست تشخیصیاختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و مصاحبه بالینی با مادر کودک استفاده شد یافته ها پژوهش : نتایج نشان داد که از میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی 3/03 درصد آن زیرگروه بیش فعالی، 2/27 درصد زیر گروه نارسایی توجه و 1/51 درصد زیرگروه مرکب می باشند بین شیوع اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی و تعداد فرزندان خانواده رابطه معنادار بود متغیرهای تحصیلات و شغل والدینبا این اختلال رابطه معنی داری نداشتند نتیجه گیری : با توجه به شیوع بالای این اختلال در کودکان پیش دبستانی و پیامدها و عوارض نامطلوب آنارائه خدمات روانشناختی و مشاوره به خانواده های آنان توصیه می شود