چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی عوامل ایجاد انگیزه معلمان و مدیران مقاطع مختلف تحصیلی جهت استفاده ازراه کارهای نوین آموزشی می باشد جامعه اماری تعدادی از مدیران و معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی،راهنمایی، دبیرستان و هنرستان و پیش دانشگاهی شهر دزفول می باشد در این پژوهش به شیوه نمونهگیری تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی از بین 7 مدرسه 2 ابتدایی ، 2 راهنمایی ، 1 دبیرستان،1 هنرستان و 1 پیش دانشگاهی از کل جامعه مورد مطالعه انتخاب شده اند جهت جمع آوری اطاعاتبرای بررسی رضایت و انگیزه شغلی از آزمون رضایت شغلی فیلدوروث سود برده شده است که شامل 17سوال در رابطه با رضایت شغلی و 7 سوال در رابطه با استفاده از راه کارهای نوین آموزشی است که روی همرفته پرسشنامه 24 سوال دارد که از مقیاس درجه بندی کاملا موافق ، موافق ،مخالف و کاملا مخالف تشکیلشده است و از آمار توصیفی به صورت درصد فراوانی و در آمار استنباطی از آزمون t مستقل و ضریبهمبستگی استفاده شده است