نویسندگان:
سرگل ناصرآبادی1 ، سیران زاهدی پور2 ، فاطمه عباسی3 ، ریزان همت بلند4 .1آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
2مدیر، مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
3معاون اجرایی، مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
4آموزگار مقطع ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان مریوان
چکیده فارسی: هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه در دانش آموزان پایه پنجم و ششمابتدایی بود این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام توصیفی از نوع پیمایشی تحلیلی بود برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزه های خواندن MRQ استفاده شد برایتجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون آماری ضریب همبستگی در سطح معنی داری0/05 استفاده شد یافته های تحقیق نشان داد که بین انگیزه های مطالعه دانش آموزان مورد بررسی باوضعیت تحصیلی آنها رابطه معناداری وجود دارد بین انگیزه های مطالعه دانش آموزان و عضویت آنهادر کتابخانه به صورت فعال رابطه معناداری وجود دارد بین تحصیلات والدین و انگیزه های مطالعهدانش آموزان رابطه ای معنادار وجود دارد این پژوهش نشان داد انگیزه های خواندن دانش آموزان،چندبعدی است به عبارت دیگر، دانش آموزان با هدفها و انگیزه های مختلف مطالعه می کنند و گرچهممکن است میزان این انگیزه ها در آنها یکسان نباشد، اما به طور متوسط، همه آنها انگیزه های مطالعهمورد بررسی این پژوهش را دارند