چکیده فارسی: باتوجه به ماهیت فعالیت سازمان تامین اجتماعی در حوزه خدمات و باوجود انحصار نسبی درارائه بیمه های اجتماعی ورقابت جزئی با صندوق ها وشرکتهای بیمه گر، همچنان با مسائل متعددی ازجمله : فرار بیمه ای ، تاخیر درتادیه مطالبات ، کاهش نرخ ورود بیمه شده جدید ، کاهش منابع مالی ومواردی ازاین دست مواجه بوده که هزینه های بسیاری را متوجه سازمان نموده است لذا نیاز به تفکرات نوتوسط مدیران استراتژیک سازمان که در راستای ارائه خدمات متنوع و کسب عملکردبرتر سازمان لحاظ گردد ، پژوهشگررا برآن داشت تا با توجه به ضرورت مساله به تحقیق پیرامون بررسی میزان بکارگیری تفکر تداعی گرا توسط مدیران سازمان تامین اجتماعی وتاثیر آن برعملکرد سازمان بپردازد مدل استفاده شده دراین تحقیق برمبنای مدل ارائه شده توسط جیوانی گاوتی بوده ومتغیرهای مستقل تفکرتداعی گرا ، شناسایی فرصت های جدید ، عمل به فرصت های جدید وهمراه ساختن ذینفعان بافرصت های جدید ومتغیر وابسته عملکردسازمان می باشد این پژوهش بااستفاده از روش تحقیق توصیفی کاربردی ونمونه 164 نفری ازکارکنان ومدیران تامین اجتماعی شهر قم مورد بررسی قرار گرفته است وازروش آمارتوصیفی آمار استنباطی وبا استفاده ازنرم افزار spss به بررسی متغیرهای پژوهش پرداخته شده است نتایج تحقیق نشان میدهد که بین ابعاد تفکر تداعی گرا وعملکردسازمان رابطه معناداری وجود دارد وتجزیه وتحلیل اطلاعات مربوط به داده ها کلیه فرضیات مربوط به تاثیر بکارگیری تفکرتداعی گرا توسط مدیران سازمان برعملکرد سازمان را تایید می کند