نویسندگان:
سولماز حیدری زاده1 ، حمیدرضا وطن خواه2 .1کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، ایران
2استادیار دانشگاه، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی دانش آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی است روش این مطالعه، آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر منطقه 2 در سال تحصیلی 97 96 بود به منظور انتخاب نمونه مرحله شیوع شناسی ابتدا 400 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از جامعه آماری انتخاب شدند سپس از بین افراد آزمودنی به صورت تصادفی ساده انتخاب 30 و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند آزمودنی های گروه آزمایشی بمدت 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند با استفاده از پرسشنامه های افسردگی بک و اضطراب اجتماعی پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس مانکوا برای فرضیه اصلی و انکوا برای فرضیه های فرعی استفاده شد نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش افسردگی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است p<0/001 این مطالعه نشان می دهد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی قابلیت کاربرد داشته و می تواند به عنوان یک مداخله ی روانشناختی در کنار سایر مداخلات مورد استفاده قرار گیرد