نویسندگان:
رویا اروج زاده1 ، سامره اسدی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، ایران/دانشگاه آزاد اسلامی رشت
2دکترای روانشناسی عمومی، استادیار دانشگاه آزاد واحد رشت، ایران/دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر انجام گردید روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است 34 نفر از دانش آموزان پسر پایه های هفتم تا نهم شهرستان رضوانشهر در نیمسال اول سال تحصیلی 1396 97، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در 2 گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند 17 نفر در هر گروه برای جمع آوری داده های مورد نیاز، اعضای هر دو گروه با فاصله زمانی 2 ماه به پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم پاسخ دادند برنامه 8 جلسه ای آموزش مهارت ابراز وجود در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد داده های پژوهش با کمک نرمافزار آماری spss 20 و با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره مانکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها حاکی از تاثیر معنیدار آموزش مهارت ابراز وجود بر اهمال کاری تحصیلی بود p<0/01 بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت مهارت ابراز وجود بر میزان اهمال کاری تحصیلی موثر است