نویسندگان:
سمیه جهانگیری1 ، سارا سوری2 .1کارشناس ارشد، روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
2کارشناس ارشد، روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر کاهش باور های ناکارآمد دانش آموزان انجام شده است روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم دبستان که در سال 95 94 مشغول به تحصیل بوده اند، بود برای تعیین حجم نمونه ابتدا یکی از دبستان های شهر کرمانشاه به صورت تصادفی انتخاب و سپس با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 40 نفر به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند افراد در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه گروهی به مدت 2 ماه تحت مداخله آموزشی عقلانی هیجانی قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند آزمودنی های دو گروه آزمایش و کنترل به کمک پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز IBT در دو مرحله پیش آزمون پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند سپس با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس پس از حذف اثر پیش آزمون تفاوت موجود بین گروه گواه و گروه آزمایش مورد بررسی قرار گرفت تجزیه و تحلیل داده ها یافته های زیر را نشان داد: آموزش رفتار درمانی عقلانی هیجانی REBT بر کاهش باورهای ناکارآمد موثر است