نویسندگان:
زهرا رحیمی کمیرمی1 ، زهرا شمسی2 ، فاطمه عرفانیان مهر3 .1کارشناسی ارشد، روانشناسی مثبتگرا، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، شیراز، ایران
2کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، اهواز، ایران
3کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش بررسی تاثیر یاددهی مهارتهای اجتماعی زندگی بر عزتنفس دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم اهواز بود نمونه پژوهش شامل 36 دانش آموز که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه 18 نفره آزمایش و گواه گمارده شدند از هر دو گروه به وسیله پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت پیش آزمون به عمل آمد سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه هر هفته دو جلسه 70 دقیقه ای در معرض متغیر مستقل یاددهی مهارتهای اجتماعی زندگی قرار گرفتند سپس از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد طرح پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری مانکوا استفاده شد، نتایج نشان داد که یاددهی مهارتهای اجتماعی زندگی باعث افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر متوسطه دوم میگردد