نویسندگان:
اعظم بهرامی1 ، علی عبدی2 .1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکزکرمانشاه میباشد روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر نیمسال دوم سال تحصیلی 97 96دانشگاه پیام نور مرکز کرمانشاه بود گروه نمونه شامل 209 نفر از دانشجویان 147 دختر و 62 پسر بود که به روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند، ابزارهای گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ماتریس ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون t مستقل بود نتایج تحلیل نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد P≥0/01 در ارتباط با رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با هر یک از مولفه های درگیری تحصیلی نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی P≥0/01 میتواند واریانس متغیرهای عاملیت،رفتاری و شناختی را به صورت معنادار تبیین کند