نویسندگان:
زهرا شمسی1 ، علیرضا حیدری2 .1کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، اهواز، ایران
2عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی، روانشناسی عمومی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: هدف این مطالعه بررسی رابطه ساده و چندگانه ی سبکهای فرزند پروری مقتدرانه، مستبدانه و سهل گیرانه ، ابراز وجود و عزتنفس بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه دوره ی دوم شهر اهواز بود به این منظور به شیوه تصادفی خوشه ای از 12 دبیرستان تعداد 279 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه به عنوان نمونه انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی پاتریک و همکاران، سبکهای فرزند پروری رابینسون و همکاران، ابراز وجود هرزبرگر و همکاران و عزت نفس کوپر اسمیت پاسخ دادند داده های حاصل به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته ها نشان داد که سبک فرزند پروری مقتدرانه، با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و رابطه منفی معناداری بین سبک فرزند پروری مستبدانه و سهل گیرانه با خودکارآمدی تحصیلی است بعلاوه ابراز وجود و عزت نفس پیش بینی کننده ی مثبت معنادار خودکارآمدی تحصیلی هستندضمنا 0سطح معناداری در این پژوهش α=0/05 است