نویسندگان:
صدیقه جعفری پور1 ، محمدرضا بردیده2 .1گروه روانشناسی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی، شادکامی و کیفیت زندگی نوجوانان بی سرپرست شهرستان فیروز آباد انجام شده است روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری کلیه نوجوانان بی سرپرست شهر فیروزآباد بود نمونه گیری به شیوه در دسترس انجام و افراد نمونه با اجرای پرسشنامه کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی و شادکامی به تعداد 30 نفر که نمرات پایینی در پرسشنامه ها کسب کرده بودند انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند به گروه آزمایش 8 جلسه 2 ساعته آموزش مهارت های اجتماعی ارایه شد ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد، بعد از پایان جلسات پس آزمون اجرا گردید و داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر ارتقا کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی و شادکامی نوجوانان بی سرپرست گروه آزمایش اثر معناداری داشته است