چکیده فارسی: این پژوهش باهدف بررسی الگوی مصرف رسانه و سواد رسانه ای در بین دختران مقطع متوسطه اول شهرستان مرودشت و میزان تاثیرپذیری آن ها از رسانه ها باهدف برنامه ریزی های آموزشی پلیس صورت پذیرفت روش پژوهش در این تحقیق توصیفی می باشد جامعه آماری در این پژوهش تمامی دختران مقطع متوسطه اول شهرستان مرودشت در سال تحصیلی 96 1395 بودند که تعداد آن ها 875 نفر بود حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 270 نفر در نظر گرفته شد روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای چندمرحله ای بود در این پژوهش از سه پرسشنامه الگوی مصرف رسانه روشندل اربطالی و امیری 1389 ، سواد رسانه ای فلسفی 1393 و تاثیرپذیری از رسانه روشندل اربطالی و امیری 1389 استفاده شد 51 درصد از دانش آموزان مصرف رسانه ای متوسط و 44 درصد از دانش آموزان مصرف رسانه ای زیاد داشتند 64 درصد از دانش آموزان از سواد رسانه ای متوسط، 10 درصد از سواد رسانه ای کم و 13 درصد از سواد رسانه ای زیاد برخوردار بودند سواد رسانه ای دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر مرودشت متوسط است نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن نشان می دهد که تلویزیون دارای بیشترین تاثیر در میزان آشنایی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر مرودشت با عواقب مصرف مواد مخدر بوده است تاثیر رسانه های مختلف بر روی میزان تبعیت دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت از مد روز در زمینه آرایش و لباس از اولویت های متفاوتی برخوردار است بطوریکه برنامه های ماهواره، از بیشترین تاثیر برخوردارند تلویزیون بیشترین نقش را در میزان آشنایی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت با عواقب شرکت در پارتی های شبانه نظیر مصرف مواد مخدر، قرص های روان گردان، مشروبات الکلی و داشته است بازی های رایانه ای، بیشترین تاثیر را در میزان بروز الگوهای رفتاری خشونت آمیز در میان دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر مرودشت داشته است