نویسندگان:
فلورا یونسی1 ، نجمیه زنگنه2 ، احمد پوراقایی3 .1استادیار گروه روانشناسی ، دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، ، دانشگاه فیروزآباد، فیروزآباد، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه مرودشت
چکیده فارسی: دوره پیش دبستانی نقش اساسی در سازگاری و رشد روا نشناختی بهنجار یک کودک با زی می کند ترس و اضطراب از شایع ترین اختلالات برون نمود دوره کودکی است از آنجای که اضطراب از اختلالات مهم بهداشت روانی کودکان و نوجوانان است که متاثر از عوامل درونی و محیطی متفاوت است این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای سطح اضطراب درکودکان 5و6 ساله پیش دبستانی شهر فیروزآباد انجام شد در این مطالعه توصیفی، تعداد 200 دا نش آموز دختر و پسر که در مهد کودک ها مشغول آموزش می باشندرا با روش ترکیبی نمونه در دسترس و تصادفی انتخاب گردید برای ارزیابی اضطراب از پرسشنامه اضطراب اسپنس SCAS استفاده شده و داده های حاصل نیز با استفاده از نرم افزار spss 22, و Ttest آنالیز گردید اختلال اضطرابی در جامعه مورد بررسی 35/5 درصد بوده و ازاین میان تفاوت اضطراب دختر ها و پسر ها معنا دار بود و نشان از اضطراب بالاتر دختر ها بود در ضمن در بررسی اضطراب با عامل های متفاوت با تعداد خانوار p=0/008 تفاوت معناداری را نشان می دهد اختلال اضطرابی شایع ترین اختلال اضطرابی در کودکان و نوجوانان است که تاثیر به سزایی در عملکرد و کارایی آنان دارد در ضمن شناسایی به موقع اضطراب و درمان آن می تواند در بهداشت روانی کودکان داشته باشد