نویسندگان:
زهرا بیابانی1 ، محمدرضا بردیده2 .1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، گروه روانشناسی، فیروزآباد، ایراندکتری روانشناسی، عضو هییت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، گروه روانشناسی، فیروزآباد، ایران
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف رابطه بین باورهای مذهبی با سلامت روان در دانش آموزان دختر تدوین شده است روش تحقیق توصیفی همبستگی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات از نوع میدانی بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقطع پایه نهم فراشبند بودند که تعداد 142 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه باورهای مذهبی جرج،48 سوالی و سلامت روانی 28GH استفاده گردید روایی پرسشنامه ها با توجه استاندارد بودن مورد تایید و پایایی آن ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 725/0و 913/0 بدست آمد برای آزمون فرضیه های تحقیق از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و استنباطی آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار spss استفاده شد یافته های حاصل از آزمون پیرسون در این تحقیق نشان داد که ارتباط معناداری بین باورهای مذهبی با سلامت روان در دانش آموزان دختر پایه نهم فراشبند 0/03=p ،0/18 =r وجود دارد همچنین ضریب تعیین R2 که بیانگر درصد تغییرات تعیین شده از تغییرات متغیر وابسته ملاک توسط متغیرمستقل پیش بین است، نشان می دهد که 0/5 درصد واریانس سلامت روان به باورهای مذهبی و 0/5 درصد به عواملی، خارج از مدل مذکور مربوط می شود نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها عامل اعتقاد به خدا توانایی پیش بینی سلامت مذهبی دانش آموزان دختر را داشته است